Що таке педагогічний дизайн?
Педагогічний дизайн — створення стратегій, направлених на розробку, впровадження, оцінювання та підтримку ефективного навчання. При розробці курсу, дизайнер має тримати на увазі 4 речі: аудиторія, цілі, методи, оцінювання.

педагогічний дизайн, педагогіка, освітній дизайн, розробка курсу, addie, модель addie, створення курсу, педагогічні цілі, освітні цілі, оцінювання учнів

Що таке педагогічний дизайн і чим він корисний викладачам?

Хоч в Україні це поняття ще не дуже поширене, у світі вже є заклади освіти, де навчають педагогічному дизайну. Чи знаєте ви, про що мова? Якщо ні або чули, але не користувалися цим поняттям, то після прочитання статті обов'язково спробуйте трансформувати педагогічний дизайн у ваш навчальний курс.

Усі ми, освітяни, дуже різні. Хтось навчає кодуванню на мові Python, а інший — малювати пастеллю осінні натюрморти. І, звичайно, неможливо у двох випадках застосувати однакові методики викладання. Ба більше, техніка, яка ефективна для дорослих, зовсім не спрацює з дітьми. Ось тут нам на допомогу приходить педагогічний дизайн.

Що таке педагогічний дизайн?

Назва має дві складові — педагогіка та дизайн. Нижче наведемо визначення кожної з них.

Педагогіка — забезпечити необхідними умовами задля того, щоби той, хто здобуває освіту, з легкістю досягнув навчальних цілей.

Дизайн — серія дій, що керується чіткою метою, є обмеженою в ресурсах, зосереджена на досвіді користувачів, доречна в контексті та насичена творчістю й інноваціями для розв'язання проблеми.

Отже,

педагогічний дизайн — це створення стратегій, що спрямовані на розроблення, оцінювання, впровадження та підтримання ефективної освіти, використовуючи всі дослідження з теорії навчання та викладання.

З чого ж розпочинає педагогічний дизайнер під час розроблення навчального курсу?

Такий фахівець завжди дотримується 4 найголовніших запитань: «Навіщо? Для кого? Як? Заради якого результату?».

А саме:

1. Цілі (Що мають знати і вміти ті, хто навчаються?).

Потрібно визначити чітку мету, обсяг запланованого матеріалу та термін навчання. Постановка цілей також допоможе з'ясувати ефективність курсу. Можна встановлювати цілі:
короткострокові (на один навчальний блок).
Наприкінці заняття учні зможуть порівняти стан IT-галузі в Україні у 2020 році щодо попереднього за декількома критеріями;
довгострокові (на весь навчальний курс).
За ці три місяці учні визначають масштаб впливу світових подій на економічну ситуацію в Україні.

2. Учні (Для кого призначений курс?).

Під час розроблення курсу ми маємо врахувати особливості тих, кого навчаємо. А саме: вік, стать, очікування від курсу, у якій галузі в них недостатньо знань тощо.
Для прикладу:
Ми — вчителі економіки в школі. Аудиторія (учні 15–17 років) не знає попередньої інформації з цього предмету. Школа хоче надати базові економічні знання та навички життя в суспільстві.

3. Методи (Як подати матеріал?).

Потрібно визначити, як презентувати матеріал чи навичку, щоби вони були доступними для розуміння. Обираючи метод, варто врахувати цільову аудиторію та специфіку предмету.
Для прикладу:
групова техніка «Надішли запитання» — залучає всю аудиторію використовувати свої знання для розв'язування певних завдань та проблем із запропонованої теми;
техніка створення запитань за лекцією — допоможе аудиторії усвідомити корисність отриманої інформації та галузі її застосування.

4. Оцінювання (Як визначити, що матеріал було засвоєно?).

Нам потрібно перевірити, чи досягли ми поставлених цілей. Оцінюємо не тільки знання та навички аудиторії, а й наші компетентності.
Для прикладу:
ми викладаємо аудиторії Web Development. Мета — після закінчення програми ті, хто навчалися, зможуть самостійно створити сайт (не через Wordpress). В оцінювання ми можемо враховувати кількість тих, хто досягнув мети; зібрати зворотний зв'язок в слухачів про якість курсу; переглянути відсоток зроблених завдань із кожної теми тощо.
Про навчання в Minerva
Ти кажеш, що все навчання проходить онлайн. Це не лекції, а як практика-дискусія. І вам потрібно до цієї практики-дискусії підготуватися, засвоїти певний матеріал. Скажи, чи багато цього матеріалу? Чи доводиться багато вчитися, щоби підготуватися до певної дискусі? Чи є такі учні, що приходять на заняття не підготовленими?

Я б сказав, що матеріалу надзвичайно багато. Але завжди є можливість його опрацювати наперед. Наприклад, уже з першого вересня в мене почнеться тиждень підготовки до навчання. І в нас уже буде домашнє завдання, яке я б зробив замість цього дзвінка.

Я дуже сподіваюся, що це змотивує учнів до вступу.

Можливо, комусь сподобається така ідея і вони подаватимуть документи. Тільки от домашнього завдання багато, але Мінерва допомагає з його опрацюванням. Упродовж літа нам надіслали матеріали про те, як навчатися ефективніше. Ми вивчаємо принцип "Наука навчання" ( "Science of Learning").

Століттями може не змінюватися система навчання. Приходить вчитель, розповідає тему 2-3 години, учні записують, а вдома переглядають матеріал і роблять тести. Потім приходять на контрольні роботи. Це така система, як в українській школі, але вона не є ефективною, адже найкращим способом навчання є Spaced repetition.

Інтервальне навчання?

Так. Нам пропонують цю систему, з допомогою якої ми можемо вивчений матеріал відкладати в довгострокову пам'ять. Особисто я використовую програму Anki, але можна робити це й фізично. Наприклад, зробити картки й розкладати в різні комірки.

Читала, що вчителям забороняється говорити в ефірі більше, ніж 30 секунд. Це правда чи ні?

Наразі це трохи більше часу, але все одно не довше декількох хвилин. Це зроблено для того, щоби весь матеріал опрацьовувався учнями. Завдання вчителя не в тому, щоби передати матеріал учням, а щоб самих учнів направити на правильний шлях. Мінерва використовує власну програму Forum, у якій видно, скільки говорить вчитель, а скільки учень. Якщо ти говорив вже декілька хвилин, то тебе будуть опитувати менше. Тому треба ще подумати над раціональним використанням свого часу.

Вони це потім аналізують, чи все це в моменті?

Вони аналізують і виставляють усім оцінки після уроку, тож ми отримуємо результати з невеликою затримкою.

Цікаво, хтось слідкує за тим, щоб усі дотримувалися правил?

Для вчителя всі учні підсвічуються різними кольорами. Індикатор вказує на те, скільки учень відповідав. Якщо багато - то червоний.

А це не знижує оцінку учня, якщо він багато говорить?

Ні, це в межах розумного. Говорити можна мало, але по темі, а можна багато, і без сенсу. Кожен учень несе відповідальність за свою відповідь. А Мінерва за оригінальну відповідь дає додаткові бали. У нас система оцінювання від 1 балу до 5. Усі намагаються отримати 4, а 5 - це за феноманальну відповідь. Іноді просто виходить щось оригінальне сказати, висловити унікальну точку зору.

А ти бачиш оцінки всіх?

Ні, тільки свої. В Америці не прийнято розповідати про чужі оцінки. Немає такого, щоби казали: "Подивіться, він сьогодні отримав 2".

Ти казав, що у вас там 150 людей, але в дискусії беруть участь точно не всі 150 учнів. Вас поділяють на групи чи формуються кожного разу іншим чином, що у вас є fixed?

Мені вже відправили мою групу. Це не більше, ніж 20 учнів на 1 урок.

І це група на всі 4 роки чи динамічна?

Це група лише для курсу. От, наприклад, у перший рік буде 4 курси.

Це входить у якісь Habits of Mind?

Так, це буде критичне мислення, креативне мислення, ефективна комунікація й ефективні соціальні зв'язки, відносини. У кожному курсі в мене зафіксовано, з ким я буду навчатися осінню, але я не знаю, з ким буду навчатися в зимово-весняний період.

А ти знаєш, за яким принципом вони формують клас?

Думаю, що зараз це за часовими поясами, бо деякі учні не приїхали. Але, скоріш за все, формують випадково. Немає поділу на сильні та слабкі групи.

Весь період до цього ти навчався вдома. Щодо часових поясівце не були нічні заняття? Чи було по-різному?

По-різному. На літньому курсі з філософії релігії уроки проводились об 11 годині та опівночі. Але це те, що я обрав сам. Я знав, що нас буде всього 6-7 осіб на уроці. Це були попередні учні цього професора. Але буває таке, що когось ставлять перед фактом, тоді є можливість оскаржити це рішення, щоби тебе перевели в іншу групу.

Слухай, від біології до філософії релігії, це тебе так Мінерва змінила? Чи як це сталося?

Мені зараз дуже важко віднести себе до однієї спеціальності. Але я точно знаю, що буду вивчати комп'ютерні науки й нейробіологію. Мені хотілося б брати якомога більше курсів з інших сфер: біології, хімії, фізики, філософії. Це допоможе підтримувати дружні стосунки з усіма учнями університету, а не обмежувати себе одним класом. Але я й досі не впевнений, що мені потрібно для підприємницької діяльності, тому філософія виглядає досить цікаво. Хочу навчитися думати, дискутувати, по-новому подивитися на світ.

Нещодавно читав книжку "Що таке філософія". Написана 20-30 років тому французьким постмодерністом. Автор розглянув філософію не просто як науку, а як мистецтво створення нових точок зору. Жоден філософ не був на 100% правий щодо світу, бо це тільки думка, іноді підкріплена сильним аргументом. Платон, Ніцше, Декарт — всі мали своє бачення світу. Філософія може навчити переконувати людей та обстоювати свої інтереси.

Працевлаштування після навчання
Читала про Мінерву на просторах інтернету. Хтось пише, що це інновація, а іншібутафорія. Критикують, що нічому не вчать і немає спеціалізацій. На мою думку, щоб зрозуміти, який з варіантів правдивийце працевлаштування. Як Мінерва працює вже не перший рік, що вони пропонують, а що на практиці?

Минулого року працевлаштування перевищило 95%, що на рівні університетів Ліги Плюща. Інші 5% вирішили не працювати, а подорожувати світом. Знаю людей, яким не вистачає тих країн, до яких ми їздимо. Вони хочуть якось відпочити від університету. Багато учнів пішли в великі компанії: Google, Facebook, Microsoft. Мінерва допомагає з вибором роботи після закінчення університету. Вони називають це life-time support "пожиттєва допомога з працевлаштуванням". Але зазвичай це тільки початкова допомога, щоб знайти хорошого роботодавця. Після першої роботи залежно від того, як ти проявив себе, тебе запрошують працювати інші компанії, без допомоги Мінерви.

А за що цінують вас?

В учнів Мінерви великий досвід роботи. Майже всі працюють в самій Мінерві або з організаційних питань, або репетитором.

Це те, про що ти казав з самого початку? Це дають тільки тим, хто дуже добре знає предмет чи якось розподіляють?

Я подавався на 2 професії — вчитель програмування та вчитель письма. Це ті, що видаються на основі твоїх вмінь. Для інших учнів також є робота. Наприклад, допомагати з відбором наступного покоління або з гуртожитком.

Це така робота всередині?

Так. І в цьому Мінерва має перевагу, адже багато університетської роботи виконують учні. З одного боку, учні набувають досвід, з іншого боку, вони наймають менше працівників, тому вартість навчання теж буде нижчою. Наприклад, в деяких моїх знайомих з UGS, які навчаються в університетах, бюджет на рік становить 75 тисяч доларів. Те, що потрібно заплатити учню, якщо немає стипендії. Велика частина цієї суми випадає на адміністрацію школи. Університети почали наймати більше людей. Мінерва пішла іншим шляхом, більш як стартап, як невелика компанія. Вони не беруть на роботу тих, кого можуть замінити учнем, якому потрібен досвід у професійний сфері. Відповідно й виплачують йому заробітну плату.

Це такий внутрішній досвід?

Так, це одне. Також те, що в кожному місті нас заохочують працювати, мати інтернатуру. Мої знайомі з України, які навчались у Мінерві, мають досвід літньої практики в закордонних компаніях.

Це саме Мінерва співпрацює і пропонує на вибір куди ти можеш піти, чи ти сам маєш знайти інтернатуру?

Мінерва пропонує, але багато учнів самі знаходять. Згодом це перетворюється на партнерство. Ця компанія бачить, що учні Мінерви мають великий потенціал, тому вони готові брати інших на наступний рік. Нам регулярно приходять email-листи від Мінерви, де написано:"Ми маємо певного партнера, і вони шукають на інтернатуру людину, що розбирається в штучному інтелекті, подайте, будь ласка, заявку". Також ніхто не забороняє тобі самому знайти роботу або зайнятися бізнесом. Після 1-2 року можна піти з університету і мати власну справу. Особисто я вважаю, що Мінерва пропонує більше можливостей, тому варто дійти до кінця.

От 7 країн, потім, коли закінчується навчання, більшість що робить? Залишаються в Сполучених Штатах, їдуть в свою країну чи обирають ту, до якої подорожували?

Я скажу, що тут думки у всіх поділилися. Так, багато людей залишаються в Сполучених Штатах, щоби працювати в великих компаніях. Деякі залишаються на роботі в Мінерві. Дуже цінним є досвід, набутий у перші роки роботи. В нас, відповідно до контракту UGS, 5 років ми можемо працювати за кордоном, а потім повертаємося в Україну й розвиваємо її. Тому я ще не визначився зі своїми планами, бо очікую, що завтра моє життя може різко змінитися. Ще подивимось, чи залишусь я на роботі в Америці, чи одразу повернуся в Україну.

А чи є система зворотного зв'язку з викладачами? Вони вам ставлять оцінки чи, навпаки, ви їм в кінці курсу? Є взагалі запит цей?

Мінерва дуже цінує фідбек, особливо щодо викладачів. Тому викладачі швидко змінюються, якщо не відповідають вимогам програми, або ж учні самі бачать, що ця людина не підходить Мінерві. Що цікаво, в Мінерву йдуть професори або на початку своєї кар'єри, або наприкінці. Тому що Мінерва не вписується в концепцію викладачів. Це або професори, які отримали свій докторський ступінь та зацікавлені в розвитку освіти, або ж ті, хто вже займалися 20-30 років і хочуть спробувати щось нове.

Вони питають вас в кінці курсу, чи кожного дня ви ставите певну оцінку?

Кожного дня — ні, але в кінці курсу — так, фідбек фасилітується.

Це анонімно чи ви просто дискутуєте?

Анонімні, бо якщо ні, то може перерости в конфлікт. Але мені здається, що зараз у Мінерві є основна команда професорів, яка вже працювала з таким матеріалом.

Ти казав, що після Мінерви часто вступають у Гарвард знову. Тобто університети Ліги Плюща якось схвально відносяться до випускників Мінерви. Якби то була така бутафорія, що пишуть, тоді ...

Так, якщо це несправжня школа, то нікого не взяли б у віці 20 років на PhD на професуру в Гарвард без магістратури, лиш із закінченою Мінервою.

Я читала, що у вас бакалаврат і магістратура?

Так. Це така експериментальна магістратура. Там ще небагато людей, вони вирішують із напрямком. Можна сказати, вона ще в стані розробки.

А вчителі використовують дані? Вони вимірюють, хто скільки говорив. А чи використовують вони якийсь Data Science, щоби зрозуміти динаміку?

Використовують, бо це така золота жила, якою мало де користуються у світі. Нещодавно дивився репортаж з Китаю, де на учневі є хедсети, які зчитують показники мозку і спостерігають за тим, коли людина скерована, а коли ні. Ці дані передаються вчителю й батькам. Великий алгоритм опрацьовує все, тут Data Science—це золоте місце. Але на уроці в звичайному класі, де всі ходять і слухають лекцію — це неможливо. А от на уроці Мінерви навіть корисно. Якщо я дізнаюсь, що такого не роблять, то потрібно буде розштовхати. Але не думаю, що таку можливість упустили.

Андрій, дякую за твій час та таку цікаву розповідь! Я тобі бажаю неймовірних відкриттів та чудового досвіду в кожній країні!
Як відбувається розроблення навчального курсу?

Зазвичай моделі педагогічного дизайну мають 5 складових. Кожен із дизайнерів, які розробляють курс, мають обов'язково їх врахувати. Разом назви цих фаз складають абревіатуру ADDIE. Розглянемо кожну з них:

1. Analyze (Аналізуємо)

Аналізуємо 3 складові:
  • педагогічну ціль — визначаємо, який результат курсу вважатиметься успішним (має відповідати прогалині в знаннях або навчиках тих, хто навчається).
  • аудиторію — визначаємо наявність у них попереднього досвіду, навичок, знань у цій сфері. Який рівень їх мотивації?
  • необхідні ресурси — визначаємо тип контенту та вид технологій, доступність та способи подачі матеріалу.

2. Design (Конструюємо)

Створюємо спосіб навчання, який може поєднати в собі 3 аспекти:
  • цілі навчання — визначаємо завдання, які допоможуть досягти педагогічні цілі тим, хто здобуває знання;
  • педагогічні стратегії — встановлюємо зв'язок між контентом курсу та цілями навчання; подаємо інформацію так, щоби вона була зрозумілою та доступною для аудиторії.
  • стратегії тестування — надаємо зворотній зв'язок щодо успішності в досягненні навчальних цілей.

3. Develop (Будуємо)

Розробивши дизайн, розпочинаємо проєктування програми в 3 етапи:
  • пошук ресурсів для навчання — обираємо джерела інформації для нашого курсу;
  • перевірка ресурсів — вони мають відповідати специфіці навчального закладу та актуальності матеріалу;
  • остаточний вибір ресурсів — залишаємо лише ті, які повністю відповідатимуть програмі.

4. Implement (Впроваджуємо)
Впровадження складається із 2 частин:

  • підготування — визначаємо спікера курсу. Якщо викладаємо самостійно, чи маємо ми всі необхідні навички для цього?
  • залучення аудиторії — зараховуємо учасників, розповідаємо їм про цілі, основні завдання курсу, вирішуємо організаційні моменти.

5. Evaluate (Оцінюємо)

Оцінюємо відповідність навчального процесу нашим педагогічним цілям. Усього є 2 типи оцінювання:
  • поточне — визначаємо, чи відповідає якість навчання стандартам, встановленим у фазі конструювання;
  • кінцеве — визначаємо задоволеність тих, хто навчається, їх рівень засвоєння матеріалу, здатність використовувати знання на практиці.

У педагогічному дизайні є низка інших методик проєктування курсів:
  • Послідовна модель приближення (SAM).
  • Гнучкий навчальний дизайн (ADL).
  • Система SMART.

Чим педагогічний дизайнер може бути корисний вчителю? В чому між ними різниця?

Завдання дизайнера — розробити навчальний курс, тому на відміну від звичайного викладача, він може зовсім нічого не знати з цього предмету. Але дизайнеру справді є чим поділитись із вчителем, а саме:

1. Освітніми тенденціями.

Педагогічний дизайнер зобов'язаний слідкувати за трендами в навчанні, вивчати, аналізувати та випробовувати їх. Ба більше, він має сильні технічні навички та завжди знає всі програмні новинки у сфері освіти.

2. Науковими дослідженнями.

Педагогічний дизайнер постійно вивчає наукові надбання в педагогіці та теорії навчання. Він орієнтується саме на ефективність, тому кожне дослідження, яке допомагає зрозуміти роботу мозку чи нашої психології під час навчання, наближує його до мети.

3. Методиками з різних предметів.

Так, педагогічний дизайнер не знає детально предмет, а лише створює курс. Але в такий спосіб він співпрацює з дуже різними сферами. Сьогодні він може створювати курс із нейробіології, завтра — з теорії перемовин, а через декілька днів — з мови програмування Python. Його палітра інструментів постійно поповнюється.

Отже, практика тримати 4 головні питання педагогічного дизайнера під час створення заняття, підхід до проєктування курсу в 5 етапів, звичка будувати курс, використовуючи наукові дослідження, а також спілкування з викладачами з різних сфер може вам допомогти покращити результати навчання. Найголовніше — зробити першу спробу!